پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه 20 اردیبهشت در جمع حدود500 تن از علما، ائمه جمعه و اندیشمندان اهل تسنن از تلاش قوه قضاییه برای احیای قضاوت تحکیمی در اصلاحیه آیین دادرسی خبر داد.

وی گفت: احیای قضاوت تحکیمی مدل جدیدی از قضاوت را فراروی دنیا قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا خبر رییس قوه قضاییه در خصوص قضاوت تحکیمی پس از آن طرح شد که "چند تن از علمای اهل سنت مشکلاتی از قضاوت در مناطق سنی‌نشین را بیان کردند".

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه "در فقه مذاهب اربعه و جعفری تاکید زیادی بر قضاوت تحکیمی شده است"، گفت: این نوع قضاوت در راستای تثبیت قانون شوراهای حل اختلاف خواهد بود و با قضاوت صلح و سازش در این شوراها متفاوت است و قاضی تحکیم قادر به صدور حکم خواهد بود.

هاشمی شاهرودی ابراز امیدواری کرد که "در این نوع قضاوت، اختلاف فتواها قابل حل است زیرا قاضی تحکیم، در طول مراجعه طرفین دعوا حکم صادر می‌کند."
وی افزود: معتقدم با احیا کردن قضاوت تحکیمی در اصلاحیه آیین دادرسی، برخی از نظرات شما تامین می‌شود و بخش زیادی از مشکلات قوه قضاییه رفع خواهد شد.

رییس قوه قضاییه گفت: پس از تصویب اصلاحیه آیین دادرسی در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، برای قضات تحکیم حکم قضایی صادر خواهد شد و این قضات می‌توانند در حل مشکلات طرفین دعوا حکم صادر کنند.

هاشمی شاهرودی در خصوص وجود اختلاف اندیشه میان مذاهب اسلامی، این اختلافات را طبیعی دانست، اما گفت: اهانت به مذاهب اسلامی حرام است و باید جرم تلقی شود.

وی گفت: پشت سر همه اختلافات مذاهب، صهیونیست‌ها و دشمنان خارج جهان اسلام هستند.

رییس قوه قضاییه گفت: صهیونیست‌ها و دشمنان خارج جهان اسلام در همه تاریخ به اختلاف مذاهب اسلامی دامن زدند و مسلمانان نباید امروز در دام این اشتباه تاریخی گرفتار شوند.

هاشمی شاهرودی گفت: باید به اختلافات فقهی و فرهنگ‌های ملی احترام گذاشت ، اما خط کشی کردن بر اساس اختلافات فقهی و نظری اشتباه است و علما باید رفتارهای اینگونه را تحریم کنند.

وی گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی شیعی نبود بلکه یکی از مهمترین شعارهای انقلاب اسلامی دفاع از اسلام در همه جهان و مبارزه با آمریکا و اسراییل بود.

رییس قوه قضاییه افزود: اسراییل به منطقه شیعی وارد نشد، بلکه در منطقه سنی نفوذ کرد و یکی از مهمترین ارکان مبارزاتی بنیانگذار جمهوری اسلامی موضوع فلسطین بوده و تاکنون نیز بیشترین تاوان نظام اسلامی به جهت مقابله با اسراییل پرداخت شده است.

هاشمی شاهرودی افزود: همه تهاجمات، تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و کارشکنی-‌های دشمنان اسلام علیه جمهوری اسلامی، به خاطر موضع جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین و مقابله با اسراییل است.

وی گفت: چنانچه ایران در قضیه فلسطین همچون بسیاری از کشورهای عربی کوتاه می‌آمد، هیچکدام از تحریم‌ها علیه ایران وجود نداشت.

رییس قوه قضاییه افزود: مسئولان نظام اسلامی هیچگاه تصور نمی‌کنند که انقلاب اسلامی، انقلابی شیعی است. ما بدنبال احیا اسلام در همه دنیا هستیم و اصل انقلاب نیز این بوده که از نو اسلام را در جهان زنده کنیم.

هاشمی شاهرودی گفت: در قوه قضاییه به هیچ وجه بحث شیعه و سنی وجود ندارد و بسیاری از قضات ما در مدارج بالای قضایی از میان سنی‌ها انتخاب شده است.

وی افزود: در قوه قضاییه حساسیتی نسبت به شیعه و سنی وجود ندارد و چنانچه شرایط در کسانی باشد، با کمال میل از او استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 21680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز